Jedziemy dalej. Proszę zwracać uwagę na kolejność, ponieważ nie wszystkie posty są zamieszczane na blogu wg numeracji wynikającej z biznesplanu. Wynika to z konieczności odtwarzania zaginionych plików. Mam nadzieję że już kolejne będą zgodne ze wzorem biznesplanu.
12. Czy wnioskodawca będzie płatnikiem podatku od towarów i usług (VAT)
Na podstawie wiadomości otrzymanych na szkoleniu, przepisów prawnych, ustalamy, czy nasza firma od samego początku musi być płatnikiem podatku VAT, czy może być zwolniona podmiotowo z VAT.
Jeśli posiadacie jeszcze wątpliwości, to więcej informacji odnośnie podatku VAT znajdziecie na stronie:
https://www.biznes.gov.pl/pl/portal/00246
13. Termin, w którym nastąpi pełne wykorzystanie środków przyznanych uczestnikowi projektu na założenie własnej działalności gospodarczej.
W tym punkcie należy wpisać, do kiedy wykorzystacie pełną kwotę dotacji. Uważam, że każda firma chce zacząć działać jak najszybciej, zatem najlepiej byłoby dokonać zakupów inwestycyjnych w ciągu jednego miesiąca, maksymalnie dwóch od uruchomienia środków finansowych.
III. Pomysł na biznes – analiza marketingowa
1.Opis produktu / usługi
Opis funkcjonalny produktu / usług (podstawowe cechy, zastosowanie, forma świadczenia/sprzedaży)
Tutaj opisujemy szczegółowo ofertę firmy, którą zamierzamy uruchomić.
Przykład:
Jak już wspominałem, w ofercie mojej firmy, będzie wykonywanie mebli na wymiar. Będą to:
– meble kuchenne,
– meble łazienkowe,
– meble biurowe,
– meble wnękowe.
Przewiduję również w późniejszym terminie, poszerzenie oferty o meble salonowe oraz do pokoju dziecięcego. Myślę też o zamówieniach nietypowych, np. meblach do spiżarni czy warsztatu.
Główną cechą mebli wykonywanych na wymiar, jest ich większa funkcjonalność, niż mebli gotowych, kupowanych w sklepach meblowych. Wynika to z tego, że zarówno istniejące mieszkania, jak tez obecnie oddawane do użytku, są mało ustawne, czasami posiadają wnęki, w które meble standardowe się nie mieszczą. Natomiast meble wykonywane na wymiar, pozwalają zagospodarować każdą wolną przestrzeń.
Mogą być wykonywane zarówno z drewna, jak też płyt meblowych, różnych gatunkowo, z frontami o różnej palecie barw. Istotą takich mebli, jest również udział zamawiającego w opracowaniu projektu, poprzez uwzględnienie w nim indywidualnych preferencji, chociażby takich jak strona otwierania drzwi szafek, umiejscowienie i głębokość szuflad czy ilość półek. To co nadaje im niepowtarzalny charakter, to różnego rodzaju detale, uchwyty, przeszklenia, dobór materiałów. Sprzęty pod zabudowę również idealnie pasują do mebli. Ze względu na zmieniające się preferencje i gusta klientów, myślę, iż moja oferta z pewnością przypadnie im do gustu. Zauważyłem bowiem, iż dla nich coraz częściej liczą się takie wartości, jak modny design i zgodność z aktualnymi trendami popularyzowanymi przez media społecznościowe czy magazyny wnętrzarskie. Za pośrednictwem wnętrza chcą komunikować swoją indywidualność i gust. Zwracają też uwagę na jakość wykonania. Forma świadczenia moich usług, to bezpośredni kontakt z klientem, w miejscu przez niego wskazanym. Mam zamiar dotrzeć do niego poprzez działania reklamowe, głównie na Facebooku oraz marketing szeptany.
Główni, potencjalni odbiorcy produktu lub usług (krótka charakterystyka wskazująca kim będą nabywcy produktów i usług czy planowane przedsięwzięcie zdobędzie wystarczająco duży rynek, aby jej prowadzenie było opłacalne). Proszę podać szacunkową liczbę potencjalnych klientów (w wymiarze rocznym).
Tutaj opisujemy szczegółowo odbiorców produktów i usług.
Należałoby sobie odpowiedzieć, na pytanie, co to jest potencjalna liczba klientów.
Potencjalny klient, to osoba, firma, itp., która posiada wybrane przez nas cechy i do której potrzeb dostosowaliśmy naszą ofertę. Będą one zainteresowane zakupem naszej usługi czy produktu, rozwiązujące problem bądź też zaspokajają potrzeby . Klienci są za to gotowi zapłacić.
Aby znaleźć potencjalnego klienta, należy przemyśleć jego cechy.
Przypatrzmy się przykładowi. Chcemy uruchomić przedszkole na osiedlu, na którym mieszkamy. Z pewnością idealnym a zarazem potencjalnym klientem będą osoby, które:
– na tym osiedlu mieszkają,
– są rodzicami dzieci w wieku przedszkolnym od 3 do 5 lat,
– są aktywni zawodowo, nie są w stanie sami zaopiekować się swoimi dziećmi w
ciągu dnia pracy,
– dysponują dochodami, pozwalającymi na ponoszenie miesięcznych opłat za
przedszkole, a także dodatkowe zajęcia (nauka języków, baletu, rysunku,
rzemiosła, itp.)
– chcą zapewnić swojemu dziecku wszechstronny rozwój,
Może to wyglądać w sposób następujący:
a) Liczba gospodarstw domowych na osiedlu – 2 600,
b) Liczba gospodarstw domowych na osiedlu, które mają dzieci w wieku 3-5 lat – 500,
c) Liczba gospodarstw domowych, które nie mogą zapewnić opieki nad dziećmi we własnym
zakresie – 350,
d) Liczba gospodarstw domowych, które spełniają wymagania stawiane w biznesplanie (wybrany
segment rynku) – 280
Tak więc w kręgu potencjału rynkowego naszej firmy będzie 280 gospodarstw domowych. Ponieważ na terenie naszego działania są różne przedszkola, możemy przyjąć założenie, że do naszej firmy zapuka 20% właścicieli gospodarstw domowych, tj. 56gospodarstw.
I to będzie ilość potencjalnych klientów.
Przykład meblowy.
Ofertę kieruję do:
- Osób fizycznych, które kupują mieszkania, bądź też je remontują,
- Właścicieli domków jednorodzinnych, poszukujących funkcjonalnych mebli, budujących, bądź też będących w trakcie remontów.
- Salonów kosmetycznych, fryzjerskich, instytucji oraz firm, które poszukują stylistyki oraz kolorystyki w zależności od indywidualnych upodobań i funkcjonalności.
Zasięg działania
Biorąc pod uwagę geograficzny obszar działania, na początku działalności skupię się na terenie lokalnym, czyli Piotrków Trybunalski i okolice, w dalszej kolejności będę chciał wejść na rynek powiatu piotrkowskiego i dalej woj. łódzkiego. Firma będzie mieściła się w Piotrkowie Tryb., przez który przebiegają główne szlaki komunikacji drogowej, tak więc istnieje możliwość dojazdu do klienta we wszystkich kierunkach.
Potencjalnymi klientami, zgodnie z jedną z definicji, są ludzie, firmy lub organizacje, które nie dokonują zakupów od określonej firmy, ale w przyszłości są uważani za potencjalnych klientów, ponieważ dysponują zasobami ekonomicznymi i odpowiednim profilem. W przypadku mojej firmy, mogę przyjąć, że każdy z posiadaczy nowych lokali, jest potencjalnym klientem. Na podstawie danych o rozwoju budownictwa mieszkaniowego, które przedstawiłem, opisując rynek lokalne uwarunkowania uważam, że w branży istnieje duży potencjał. Obecnie budowanych i oddawanych do użytku ponad 400 mieszkań – ich mieszkańcy to moi potencjalni klienci, do których będę starał się dotrzeć.
I to na tyle. Oczekujcie kolejnej części.
Stanisław Bińkiewicz