Etapy rozwoju firmy – Przetrwanie

Każda pojawiająca się na rynku firma, przechodzi w okresie swojej działalności kilka etapów.
Posiadanie wiedzy o każdym z nich oraz sposobach postępowania pozwala bezpiecznie funkcjonować
na rynku, przystosowując się do warunków gospodarczych. Poniżej omawiam pierwszy etap oraz jego charakterystykę.

1. Przetrwanie
Powołanie firmy do życia powinno być przemyślane, poprzedzone analizą rynku, znalezieniem grupy docelowej klientów, zdiagnozowaniem stanu swoich finansów. Często potencjalni przedsiębiorcy podejmują decyzje o założeniu firmy w sposób pozbawiony jakiejkolwiek logiki. Czasami jest to chęć zdobycia środków na rozwój z Powiatowych Urzędów Pracy, i przetrwania obowiązującego regulaminem roku pracy a potem likwidacja firmy. Może być też tak, że obserwują rynek, widzą zarabiających w danym obszarze działania przedsiębiorców i również chcą w nim działać. Jednym słowem biorą się za biznes, którego nie rozumieją. A stare zasady mówią:
– nie rób biznesu dlatego, że inni go robią,
– nie rób dlatego, że inni zarabiają,
– nie rób dlatego że masz pieniądze.
Tak więc inwestują w swój biznes czas oraz pieniądze, nie zdając sobie z tego sprawy, że każdy człowiek jest inny, ma inny sposób myślenia, inne podejście do klientów, itp.
Kilka dni temu słyszałem pewną historię. Dotyczyła ona wprawdzie pracownika, ale jestem pewien, że
ten sposób postępowania przyjmuje wielu potencjalnych przedsiębiorców.
Otóż do zakładu fryzjerskiego została przyjęta dziewczyna na staż. Na pytanie co ją skłoniło do pracy w zawodzie fryzjera powiedziała dosłownie: „włączyłam komputer, w Google wpisałam zapytanie o to, który zawód jest najbardziej opłacalny na danym terenie, wyszło, że fryzjer i dlatego
zainteresowałam się nim”. Jak długo popracuje, nikt nie wie, bo przecież sytuacja rynkowa jest tak dynamiczna, że za kilka miesięcy może się okazać, że inny zawód będzie bardziej opłacalny.
Takie podejście do biznesu gwarantuje już na wejściu porażkę.
Druga bardzo ważna kwestia, to posiadanie zaplecza finansowego. Brak własnych pieniędzy na pokrycie kosztów zakupu środków trwałych – mebli i sprzętu do biura, środków transportu, kosztów ewentualnych badań marketingowych, reklamy. Itp. Bardzo dobrym przykładem jest tutaj firma transportowa, która zamierza prowadzić drogowy transport towarów. Żeby zacząć swoją działalność,
musi pokryć koszt zakupu ciągnika siodłowego z naczepą w granicach 150 tys. zł, koszty licencji, certyfikatu kompetencji przewoźnika – 1500 zł, koszt biura rachunkowego – 200 zł, wynajęcia i wyposażenia biura – 3000 zł. Ale właściciel firmy musi też pamiętać o tym, żeby zabezpieczyć pieniądze na co najmniej dwa miesiące działalności. Związane jest to najczęściej z tym, że wystawione faktury realizowane są w długich terminach płatności, np. 60 dni. A podatki, ZUS, trzeba zapłacić w terminie, zakupić paliwo do samochodu, zapłacić kierowcy itp.
W początkowym stadium rozwoju firmy, utrudniony jest dostęp do kredytów bankowych.
Bank nie są chętne udzielać kredytów nowo powstałej firmie. Trzeba mieć więc wiedzę, gdzie
środków na otwarcie firmy szukać. Jeśli potencjalny przedsiębiorca jest osobą bezrobotną, może ubiegać się o dotacje na podjęcie działalności gospodarczej. Może też sprawdzić możliwość otrzymania pożyczki w fundacjach pozarządowych. Przyszli właściciele firm transportowych muszą wiedzieć, że nie otrzymają dotacji na zakup środków transportu. Wynika to z przepisów unijnych.
Dlatego na początku, najłatwiej jest sfinansować taki zakup leasingiem.
Podsumowując ten etap, aby go przetrwać:
1. Trzeba mieć „pomysł na biznes”, pasję oraz przekonanie co do rodzaju działalności, w którym
przedsiębiorca chce zaangażować swój czas i pieniądze,
2. Trzeba mieć silną wiarę w to co się zamierza robić,
3. Trzeba mieć zagwarantowane środki finansowe na przetrwanie pierwszych 2-3 m-cy
działalności,
Oprócz tego, trzeba umieć odpowiedzieć sobie na kilkanaście pytań. Ale o nich w kolejnym artykule.

Stanisław Bińkiewicz

 

O Autorze 

Absolwent Europejskiej Akademii Planowania Finansowego, uzyskał Certyfikat Doradcy Finansowego €FG, Certyfikowany Trener Biznesu, Coach, Konsultant Kryzysowy, Mentor Finansowy

    Znajdź mnie:
  • facebook
  • linkedin
  • skype